اجرا آهنگ تاجیکی محبوب ایرانیان در تالار وحدت
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۶۰۲۰۵
مهر نوشت: کنسرت خواننده تاجیک در تالار وحدت برگزار شد. که از نکات جالب توجه کنسرت دوستی گروه همنوازان تاجیکستان، ارائه تجربهای ارزشمند و متفاوت از موسیقی بود، بهخصوص که در این ماهها به ویژه بعد از پشت سر گذاشتن دوران تعطیلی کنسرتها در تهران و پایتخت کمتر اجرای زندهای را میتوان یافت که خارج از مارکتینگ رایج این روزهای موسیقی باشد
گروه همنوازی از کشور تاجیکستان به سرپرستی و خوانندگی دولتمند خالف هنرمند پیشگام و مطرح موسیقی تاجیکستان در اولین دور از مجموعه کنسرتهای خود که طی روزهای پیش رو در تالار وحدت تهران و برج میلاد پیش روی مخاطبان قرار میگیرد، شب باشکوهی را با خوانش آثاری از شاعران برجسته کشورمان برای مخاطبان رقم زد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خالف و پسرش لایق در این کنسرت که اولین شب از برگزاری آن شامگاه یکشنبه نوزدهم تیرماه همزمان با عید سعید قربان در تالار وحدت به همت بنیاد فرهنگی هنری رودکی پیش روی مخاطبان قرار گرفت، قطعاتی از آثار منتخب خود از جمله «ندانی که کیستم» با شعری از شهریار، «مرا تو زنده خواهی داشت» با شعری از لایق شیرعلی، «ای قوم به حج رفته» با شعر مولانا، «صبح وصال» با شعر سیدعلی همدانی، «شاد است و آهسته آهسته» با شعر صائب تبریزی، «شاه پناهم بده» با شعری از حبیب الله چایچیان، «مستان سلامت میکنند» با شعر مولانا، «دیوانه شو» با شعر مولانا، «دور مشو» با شعر مولانا، «مادرم» با شعر صفر محمد ایوبی، «حلقه دامت» با شعر بی دل، «ای که ز من» با شعر اقبال لاهوری، «ای نگاهت» با شعر علیرضا قزوه، «بهار جانها» با شعر مولانا، «مهمانت کنم» با شعر مولانا را اجرا کرد.
اجرای این قطعات در حالی بود که با توجه به سبک و صدای ویژه دولتمند که دربرگیرنده محدوده صدایی منحصر به فرد و ویژهای است و مخاطبان هم میدانستند که در چه برنامهای حضور یافتهاند، فضای بسیار باشکوهی را در تالار وحدت به وجود آورده بود. شرایطی که اگر چه میتوانست با عدم حضور تعدادی از کودکان خردسال که از سوی برخی از خانواده ندانسته در سالن حضور پیدا کرده بودند، شکل و شمایل بسیار بهتری پیدا کند، اما هر چه بود ارائه جلوهای ناب از موسیقی کشور تاجیکستان بود که به واسطه زبان مشترک فارسی و البته قدرتمندی و هماهنگی قابل توجه گروه نوازندگان بعد از مدتها فضای متفاوتی را در چارچوب برگزاری کنسرتهای موسیقی پایتخت به وجود اورد که این روزها در تسخیر موسیقی عامه پسندی هستند که در هفتههای اخیر با چالشها و حاشیههای بزرگی از جمله پلی بک خوانی و موارد مشابه روبهرو بوده است.
از نکات جالب توجه کنسرت دوستی گروه همنوازان تاجیکستان، ارائه تجربهای ارزشمند و متفاوت از موسیقی بود، بهخصوص که در این ماهها به ویژه بعد از پشت سر گذاشتن دوران تعطیلی کنسرتها در تهران و پایتخت کمتر اجرای زندهای را میتوان یافت که خارج از مارکتینگ رایج این روزهای موسیقی باشد، این در حالی است که لهجه بسیار شیرین دولتمند در هنگام معرفی قطعاتی که اغلب برای شنوندگان کنسرت آشنا بود، به فضای کنسرت جلوه متفاوتی بخشیده بود که ای کاش این جلوه متفاوت میتوانست با برنامهریزی دقیقتر و سنجیدهتر مدیران نهادهای فرهنگی به شکل مستمری پیش روی مخاطبانی قرار گذاشته میشد.
دولتمند خالف در بخش اجرای قطعه «ای شاه پناهم بده» که اختصاص به مقام والای حضرت رضا (ع) دارد خطاب به حاضران در سالن گفت: میدانم که این قطعه در پیشواز آهنگ انتظار بسیاری از تلفن همراه ایرانیان است بنابراین تمام تلاش خود را انجام دادیم که بتوانیم به واسطه این علاقهمندی و البته علاقهمندی های خودم آن را در این کنسرت برای شما اجرا کنیم.
دو قطعه «دور مشو» و «دیوانه شو» نیز دو قطعه بسیار پرطرفدار کنسرت شب گذشته دولتمند خالف بودند که هم توسط پسرش لایق و هم توسط این استاد موسیقی تاجیکستان برای مخاطبان اجرا شد. موسیقیهایی که دولتمند از آنها به عنوان ویترین کنسرتهای گروه همنوازان تاجیکستان در این سالها یاد کرد.
این هنرمند مشهور موسیقی منطقه تاجیکستان که در این سالها کمتر به کشورمان سفر کرده بود، در کنسرتی که پیش روی مخاطبان قرار داد، اگرچه دیگر آن هنرمند سرحال و جوان سالهای قبل نبود، اما محدوده صدایی بسیار متفاوت او در حوزه موسیقی و همچنین به کار گیری از سازبندی که وجوه مختلفی از آن شباهت فراوانی به موسیقی ایران زمین داشت، بازهم نشان داد که دود از کنده بلند میشود و او میتواند به واسطه انتخاب استادانه آثاری از شاعران برگزیده ادبیات کلاسیک و معاصر کشورمان، حال و هوای متفاوتی را به کنسرتی بدهد که این بار از حضور سلبریتی های موسیقی در آن خبری نبود، اما آنچنان دارای بار معنایی و مفهومی قابل تمرکزی بود که میتوان از آن به عنوان یکی از کنسرتهای با کیفیت این هفتههای موسیقی در کشورمان یاد کرد.
مجید زینالعابدینی مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، امیر حسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علیرضا قزوه شاعر و مدیر دفتر موسیقی و شعر و سرود سازمان صداوسیما نیز از مهمانان ویژه اولین کنسرت دولتمند خالف در تالار وحدت بودند.
تماشاخانه ببینید| نبرد شگفتانگیز خفاش و عقربی که سماش انسان را از پا در میآورد عید قربان/ مسلمانان ترکیه در جستوجوی گوشت قربانی/ بسیاری در طول سال قادر به مصرف گوشت نیستند فیلم های دیگرمنبع: عصر ایران
کلیدواژه: پیش روی مخاطبان تالار وحدت شعر مولانا دولتمند خالف کنسرت ها گروه هم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۰۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
« نئوتنالیتی » شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»
۲ آلبوم «نئوتنالیتی» اثر سیاوش دمیریان و «قاوال مکتبی» با هنرمندی خدایار خدادوست عنوان ۲ آلبومی هستند که به تازگی در دسترس مخاطبان موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی ایران قرار گرفته است. به گزارش مهر، آلبوم های «نئوتنالیتی» و «قاوال مکتبی» ۲ پروژه جدید در فرآیند تولید و فروش محصولات موسیقایی هستند که با هنرمندی سیاوش دمیریان و خدایار خدادوست در قالب ۲ اثر مجزا منتشر شده اند. «نئوتنالیتی» عنوان یکی از تازه ترین مجموعه های منتشر شده حوزه موسیقی است که با هنرمندی سیاوش دمیریان و در حال و هوایی متفاوت پیش روی مخاطبان قرار گرفته است. آهنگسازانی چون محمدسعید شریفیان، امیر علوی، فریبا علیپور، رضا والی، مهسا سیاوشی و مهران روحانی پیش روی مخاطبان قرار گرفت. «چند سال پیش» به آهنگسازی مهران روحانی، «بلوهانس» به آهنگسازی رضا والی، «فانتزی» به آهنگسازی محمدسعید شریفیان، «۹ هایکو برای پیانو» به آهنگسازی مهسا سیاوشی، «لونتیک» به آهنگسازی فریبا علیپور، «الژی» و «۳ اسکچ برای پیانو» به آهنگسازی امیر علوی از جمله آثاری هستند که در این آلبوم گنجانده شده اند. آلبوم «قاوال مکتبی» نیز با هنرمندی خدایار خدادوست اثری در حوزه موسیقی منطقه آذربایجان است که در قالب پروژه بی کلام در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. «مارش»، «جنگی»، «آذری»، «بلدی»، «یاللی»، «استرومبا»، «آت قاجدی»، «لیریک»، «آرازباری منصوریه»، «ترکمه»، «قوشاشاپالاخ»، «میرزه ای واغزالی»، «شالاخو»، «قزافی»، «قایتاغی»، «لزگی»، «آغیر- کند»، از جمله آثاری هستند که در این آلبوم پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند. این پروژه موسیقایی چندی پیش موفق به دریافت جایزه باربد و مقام اول در بخش ویژه پژوهشی موسیقی نواحی در سی ونهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر هم شده بود. کانال عصر ایران در تلگرام